Ewa Biskupska |
Co słychać na Hożej? |
|
słowa kluczowe: |
W warszawskiej szkole higienistek stomatologicznych, w czerwcu 2007 r. higienistki przystąpiły do zewnętrznego egzaminu z kwalifikacji zawodowych, po raz pierwszy zorganizowanego w nowej formie. Było to ważne doświadczenie dla uczennic, ale też dla nauczycieli i dyrekcji szkoły. |
streszczenie: |
|
|
|
key words: |
|
summary: |
|
Wojciech Krówczyński |
Jak możesz pomóc? |
|
słowa kluczowe: |
|
streszczenie: |
Coraz głośniej, zgodnie z projektem ustawy o zawodach medycznych, mówi się o konieczności ukończenia studiów wyższych o specjalności higiena stomatologiczna z tytułem licencjata, lub szkoły policealnej z dyplomem higienistki stomatologicznej. Takie wykształcenie przygotuje absolwentów do pracy w placówkach lecznictwa stomatologicznego w charakterze higienistki zajmującej się profilaktyką stomatologiczną oraz wykonywaniem pod kierunkiem lekarza niektórych zabiegów higieniczno-profilaktycznych. |
|
|
key words: |
|
summary: |
|
Agnieszka A.Pawlik |
Arthrodont - nowa profesjonalna pasta na polskim rynku |
|
słowa kluczowe: |
choroby przyzębia, higiena jamy ustnej, pasty do zębów, profilaktyka |
streszczenie: |
Ilość dostępnych na rynku past do zębów dla pacjentów z chorym przyzębiem wciąż wzrasta. Arthrodont to nowy produkt, o szczególnych własnościach bakteriobójczych, przeciwzapalnych i gojących tkanki przyzębia. Niniejsza praca przybliża go, wyjaśnia mechanizm działania i skuteczność regularnego stosowania. |
New professional toothpaste in Poland |
|
key words: |
periodontal diseases, oral hygiene, tooth paste, prophylaxis |
summary: |
The number of toothpastes for patients with the periodontal diseases is still growing up. Arthrodont is a new product with antiseptic, anti inflammatory and healing activity towards gingivitis. The paper presents this toothpaste, mechanism of the action and the results of its regular using. |
Ewa Zapała |
Profilaktyka SOLO – przełom w nowoczesnej stomatologii |
|
słowa kluczowe: |
|
streszczenie: |
Odpowiednia higiena jamy ustnej ma ogromne znaczenie w profilaktyce próchnicy i chorób przyzębia. Główną przyczyną chorób jamy ustnej powstałych w wyniku niewłaściwej higieny są bakterie. Najbardziej istotnym symptomem jest krwawienie z dziąseł, występujące najczęściej podczas szczotkowania, ale również samoistnie, błędnie interpretowane jako skaleczenie. Długotrwały stan zapalny dziąseł obejmuje z czasem również kość, powodując jej zanik w wyniku postępującej parodontozy, co może doprowadzić do rozchwiania zębów i szybkiej ich utraty. |
|
|
key words: |
|
summary: |
|
Agnieszka A. Pawlik |
|
|
słowa kluczowe: |
grzybica, periimplantitis, stomatopatia protetyczna |
streszczenie: |
Ponieważ liczba osób użytkujących uzupełnienia protetyczne wciąż wzrasta, zwiększa się też ryzyko wywołania przez nie zapalnych zmian chorobowych. Rozwiązaniem problemu okazuje się edukacja pacjentów realizowana w gabinetach przez wykwalifikowane higienistki. Obejmuje ona podstawowe zasady higieny jamy ustnej, higienę protez, profilaktykę periimplantitis, uświadomienie konieczności wizyt kontrolnych. |
Hygiene of prosthetic appliances |
|
key words: |
dental stomatitis, mycoses, periimplantitis |
summary: |
The number of patients using prosthetic appliances increases. So, dental stomatitis are more often and has become a clinical problem. A clinical education is the most important role played by dental hygienists in a dental practice in this case. It includes detailed training, principles of dental hygiene and information about necessity of periodic check visits. |
Agnieszka Bukowska-Piestrzyńska
|
Recepcjonistka – dobra czy zła gospodyni gabinetu? |
|
słowa kluczowe: |
komunikacja z pacjentem, komunikacja ze stomatologiem |
streszczenie: |
Artykuł prezentuje zasady, jakimi powinna kierować się asystentka stomatologa w komunikacji z pacjentem. Wskazuje przykładowe rozwiązania, jakie mogą zostać zastosowane w komunikacji pracownika recepcji z pracownikami gabinetu. |
Receptionist – good or bad housekeeper in the dental practice? The thing is about the necessity of communication with patients and the practice |
|
key words: |
communications with patient, communications with dentist |
summary: |
Article presents rules which should be applied by dental assistant in communications with patient. It shows solutions which can become applied in communication of reception’s worker with workers of consulting-room. |
Kinga Grzech |
Rola higienistki w gabinecie stomatologicznym |
|
słowa kluczowe: |
|
streszczenie: |
Czy warto zainwestować swój czas i pieniądze w „gabinet higieny”? Wielu lekarzy coraz częściej zadaje sobie to pytanie. Rola higienistki w nowoczesnej praktyce jest niebagatelna, a jej praca staje się coraz częściej niezastąpiona. Praca zespołowa, która angażuje w program leczniczy higienistkę stomatologiczną, zwiększa szanse na efektywną współpracę z pacjentem, jak i lepsze pod względem ekonomicznym wykorzystanie naszego gabinetu. |
The role of hygienist in dental practice |
|
key words: |
|
summary: |
|
Agnieszka Bukowska-Piestrzyńska |
Przychodzi pacjent do gabinetu...
|
|
słowa kluczowe: |
pierwsza wizyta, profesjonalizm personelu |
streszczenie: |
Artykuł wskazuje znaczenie osobistego kontaktu: recepcjonistka – pacjent, jako instrumentu budowania pozytywnej relacji i narzędzia usprawniającego pracę stomatologa. |
Patient comes to the doctor's office... |
|
key words: |
first visit, professionalism of staff |
summary: |
Article shows meaning of personal contact: receptionist - patient, as instrument of building positive report and labour-saving tool work of dentist. |
J. Einwag, R. Henkel, B. Dohler |
Wpływ środków zapobiegawczych na zdrowie jamy ustnej młodzieży w wieku 14-16 lat |
|
słowa kluczowe: |
badanie porównawcze metodą podwójnej ślepej próby, skuteczność, płeć, pasty do zębów, status społeczny, zakres edukacji dotyczącej higieny jamy ustnej |
streszczenie: |
Badanie kliniczne metodą podwójnej ślepej próby przeprowadzono wśród młodzieży w wieku od 14 do 16 lat w Karlsruhe (Niemcy). Zbadano wpływ płci, statusu społecznego, różnych past do zębów, szczotkowania nadzorowanego (nienadzorowanego), a także dodatkowych wskazówek dotyczących higieny jamy ustnej na powstawanie płytki nazębnej i stopień zapalenia dziąseł. Po sześciu tygodniach (trzech tygodniach szczotkowania nadzorowanego i trzech tygodniach nienadzorowanego) średnia wartość wskaźnika Quigleya i Heina (QHI) zdecydowanie (p < 0,0001) się zmniejszyła: z 33,3 % do 25,0 %. Interesujące jest, że zmianę tę można było zaobserwować już po trzech tygodniach. Z drugiej strony średnia wartość wskaźnika krwawienia z brodawek dziąsłowych (PBI) uległa poprawie, zmniejszając się z wartości 25,0% do 14,6% po trzech tygodniach (p < 0,0001), a ostatecznie do 11,4% po sześciu tygodniach (p < 0,019). Istnieją zdecydowane różnice charakterystyczne dla płci. Wśród nastolatek wartości wyjściowe były zasadniczo lepsze i uległy dalszej poprawie w trakcie badania. Wśród nastolatków zdecydowanie lepsze wartości wskaźnika QHI wystąpiły jedynie w ciągu pierwszych 3 tygodni. Z drugiej strony wartość wskaźnika QHI zmniejszała się wśród nastolatek nawet na etapie szczotkowania nienadzorowanego (p = 0,016). Poprawę PBI zaobserwowano jedynie w ciągu pierwszych 3 tygodni. Istnieją znacznee różnice dotyczące stosowanej pasty do zębów (Blend-a-med Complete Plus; Elmex; Odol med3). W czasie całego badania pasta Blend-a-med Complete Plus przyniosła najlepsze wartości QHI (p = 0,0039) i PBI (p = 0,0256). Nie ustalono wpływu typu szkoły (gimnazjum – szkoła średnia). Nie wykazano również, by dodatkowe wskazówki dotyczące higieny jamy ustnej wpływały pozytywnie na tę poprawę. Także status społeczny i zakres wskazówek higienicznych dotyczących wybranych w tej grupie środków zapobiegawczych miały mniejszy wpływ niż płeć, marka pasty do zębów i szczotkowanie nadzorowane! |
|
|
key words: |
|
summary: |
|
Adam Pachura |
|
|
słowa kluczowe: |
|
streszczenie: |
Z umiejętnością komunikowania się jest tak samo jak z dobrze dobranymi butami. Gdy dokonamy złego wyboru to z pewnością chodzenie nie będzie przyjemnością, a każdy stawiany krok sprawi nam problem z poruszaniem się. Najgorsze jest to, że pozostaną odciski, które długo się goją. Z komunikowaniem się jest podobnie. Brak zrozumienia w zespole doprowadza czasami do przysłowiowych „odcisków”, które z czasem zamiast goić - zaogniają się. A przecież umiejętne komunikowanie się polega na niczym innym jak opanowaniu odpowiedniej strategii, którą z pewnością każdy może sobie przyswoić. Umiejętność skutecznego komunikowania się nie jest „darem bożym” czy „darem natury”, nie dziedziczymy tego w genach, analogicznie musielibyśmy stwierdzić, że brak umiejętności komunikowania się jest niczym innym jak „karą boską”, a przecież tak nie jest. Swoje korzenie ma to w fałszywej strategii, która również musi zostać w pierwszej kolejności wyuczona. |
|
|
key words: |
|
summary: |
|
Anna Spyrka |
3 | |
GABINET |
||
Rola higienistki w gabinecie stomatologicznym The role of hygienist in dental practice Kinga Grzech |
6 |
|
Piaskarka profilaktyczna w gabinecie stomatologicznym – fakty i mity Prophylactic air polishing in the dental practice – facts and myths Maciej Mikołajczyk |
8 | |
DEZYNFEKCJA I STERYLIZACJA |
|
|
Barbara Podsadna |
13 |
|
PERIODONTOLOGIA |
|
|
Arthrodont - nowa profesjonalna pasta na polskim rynku New professional toothpaste in Poland Agnieszka A. Pawlik |
16 |
|
PROFILAKTYKA |
||
Wpływ środków zapobiegawczych na zdrowie jamy ustnej młodzieży w wieku 14-16 lat J. Einwag, R. Henkel, B. Dohler |
18 |
|
Higiena uzupełnień protetycznych Hygiene of prosthetic appliances Agnieszka A. Pawlik |
26 | |
Profilaktyka SOLO – przełom w nowoczesnej stomatologii Ewa Zapała |
30 | |
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA |
||
Adam Pachura |
33 |
|
Przychodzi pacjent do gabinetu... Agnieszka Bukowska-Piestrzyńska |
34 |
|
Recepcjonistka – dobra czy zła gospodyni gabinetu? Receptionist – good or bad housekeeper in the dental practice? The thing is about the necessity of communication with patients and the practice Agnieszka Bukowska-Piestrzyńska |
37 |
|
Wojciech Krówczyński |
39 |
|
Ewa Biskupska |
40 |
Czytaj więcej: Asystentka i Higienistka Stomatologiczna nr 3/2007 (7) - Spis treści