streszczenie: |
„Mały człowieczek idzie w me ślady, Pyta o drogę, prosi o rady; Zbłądzić nie mogę, choćby się chciało, Bo pójdzie za mną pewnie i śmiało. Oczka swe ciągle na mnie obraca, I naśladuje, to jego praca. Jestem wyrocznią i nie ma rady, Mały człowieczek idzie w me ślady. W wiosennym słońcu, w zimowym śniegu, Rzeźbię i tworzę, w marszu i w biegu Na długie lata przyszłej dekady Człowieczka, który idzie w me ślady” [John C. Maxwell]
Ten krótki wiersz doskonale obrazuje to, co jest jednym z zadań nauczyciela, a mianowicie nauczanie poprzez oswajanie, naśladownictwo. Nauczyciela, którym w pierwszym okresie życia przedszkolaka jest rodzic lub opiekun w domu, zaś w środowisku gabinetu stomatologicznego – lekarz dentysta. Maciej Demel bardzo trafnie scharakteryzował pojęcie wychowania zdrowotnego, które z kolei jest składową edukacji zdrowotnej, a także stanowi integralną częścią kształtowania pełnej osobowości. Celem wychowania zdrowotnego jest wytwarzanie nawyków bezpośrednio lub pośrednio związanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia fizycznego i psychicznego, wyrabianie odpowiednich sprawności, nastawienie woli i kształtowanie postaw dających możliwość stosowania się do zasad higieny, skuteczną pielęgnację, zapobieganie chorobom i leczenie oraz pobudzanie zainteresowania sprawami zdrowia jako całości.
|