9

dr n. hum. Milena Wawrzyniak Kostrowicka, szkoleniowiec, nauczyciel akademicki, trener kompetencji społecznych 

 

 PL

Zasady skutecznej odmowy w komunikacji z pacjentem 


słowa kluczowe:

komunikacja z klientem w sytuacji trudnej


streszczenie:

Sposób funkcjonowania człowieka, a tym samym formy nawiązywania z nim kontaktu, w dużej mierze zależą od przekonania osoby mówiącej o skuteczność i sensie jej wypowiedzi. Często sporych kłopotów nastręcza odmowa prośbie klienta w taki sposób, by on nie poczuł się urażony, a odmawiający nie pozostał z poczuciem winy. Ważna w tym miejscu jest znajomość podstawowych technik, które ułatwią odmowę, nie pozostawiając klienta z odczuciem krzywdy.


GB

Principles of effective refusal in the communication with the patient


key words:

communication with the client in a difficult situation


summary:

The way of somebody's functioning thus the forms of establishing contact with another person, depends greatly on the interlocutor's beliefs about efficiancy and sense of expression. Considerable problems are often caused by the way of refusal of client's request, which would not make him/her offended, while at the same time, the one who is refusing would not feel guilty. In such case, the knowledge of some basic technics is an imprortant factor, which may facilitate the refusal without leaving the client with a sense of injustice.