10

 

 

 PL

 


Piękna, bo zdrowa. Profilaktyka Raka Szyjki Macicy Badanie ratujące życie, czyli co o cytologii każdy wiedzieć powinien Ogólnopolska kampania społeczna

 


słowa kluczowe:

 


streszczenie:

22 stycznia 2012 roku rusza ogólnopolska kampania społeczna „Piękna bo zdrowa” organizowana z okazji Europejskiego Tygodnia Profilaktyki Raka Szyjki Macicy (RSM) pod honorowym patronatem Anny Komorowskiej, małżonki prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz Hanny Gronkiewicz – Waltz, prezydent m.st. Warszawy. Celem kampanii, realizowanej przez Kwiat Kobiecości – Ogólnopolską Organizację na Rzecz Walki z Rakiem Szyjki Macicy i magazyn Glamour, jest budowa świadomości i edukacja w zakresie profilaktyki i leczenia choroby, której śmiertelność wśród kobiet w Polsce jest najwyższa w całej Europie. Każdego roku prawie 4000 Polek dowiaduje się, że ma raka szyjki macicy. Niestety, codziennie aż 5 chorych kobiet umiera1. A wcale nie musi tak być, wystarczy regularnie przeprowadzać badania cytologiczne, do czego przekonują wszystkie osoby związane z kampanią, w tym aż 12 polskich gwiazd – aktorek, dziennikarek i prezenterek telewizyjnych: Anna Dereszowska, Edyta Jungowska, Katarzyna Pakosińska, Katarzyna Zielińska, Katarzyna Glinka, Agnieszka Popielewicz, Anna Wendzikowska, Ewa Pacuła, Maja Hirsch, Aleksandra Mikołajczyk, Marzena Sienkiewicz i Agata Młynarska.

Celem kampanii „Piękna bo zdrowa” jest również zwrócenie uwagi na potrzebę profilaktyki nie tylko RSM, ale i innych nowotworów narządów rodnych kobiet, w tym m.in. raka jajnika, którego statystyki śmiertelności są równie niepokojące. Ideą kampanii „Piękna bo zdrowa” nie jest jednak zastraszanie, a edukowanie, że badań, które mogą uratować nam życie nie warto się bać, a zdrowie jest jedynym kluczem do piękna i szczęścia – nas samych i naszych bliskich.

1Dane Wojewódzkiego Ośrodka Koordynującego, Populacyjne Programy Wczesnego Wykrywania Raka Piersi oraz Profilaktyki i Wczesnego Wykrywania Raka Szyjki Macicy, CENTRUM ONKOLOGII – INSTYTUT im. Marii Skłodowskiej – Curie


GB

 


key words:

 


summary: